Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Mateřská škola Stonožka Struhařov
Mateřská škola StonožkaStruhařov
rozšířené vyhledávání

Logopedické chvilky

Logopedické chvilky
Logopedické chvilky

Úvod - v rámci logopedické prevence provádíme v naší MŠ logopedické chvilky, jejichž cílem je rozvoj komunikačních dovedností dětí. Obsahem chvilek jsou hry a činnosti respektující vývoj řeči dítěte a jsou rozděleny podle jednotlivých oblastí logopedické prevence.

Logopedická prevence je chápána v těch nejširších souvislostech jako:
-snaha předcházet poruchám komunikačních dovedností
-optimální stimulace řečového vývoje
-optimální stimulace řečového projevu

! Nejedná se pouze o péči o správnou výslovnost!

Do oblasti logopedické prevence patří:
• rozvoj motoriky - hrubá, jemná, grafomotorika, oromotorika a motorika očních pohybů
• rozvoj smyslů - zrakové vnímání, sluchové vnímání a fonematický sluch, hmat a propriopercepce, rozvoj vnímání tělesného schématu,
• koordinace činností - souhra ruka a oko, ruka a mluvidla, 
• nosní dýchání, hospodaření s dechem - dýchání nosem, dýchání hrudní, břišní
• hlasová hygiena - fyziologické tvoření hlasu, nácvik regulace hlasu
• mluvní dovednosti - porozumění řeči, slovní zásoba, vyjadřovací pohotovost, artikulační dovednosti

Nabídka činností pro logopedickou chvilku v rámci prevence:
• dechová či fonační cvičení - většinou jsou realizována prostřednictvím motivace s různorodými pomůckami, jako jsou peříčka, vatové kuličky, bublifuky, papírové koule, polystyrénové tvary,  atd.
• procvičování oromotoriky, tedy mluvidel - jedná se o cviky na hybnost rtů, jazyka a na posilování jazykového tonusu, jinými slovy síly jazyka, zde se také využívá motivace, například nápodoba ryby, zobáčku, počítání zoubků, boule ve tvářích, balónek s nafouknutím tváří, apod.
• procvičování fonematického sluchu - jde o rozlišování zvukově podobných hlásek, nejprve s vizuální oporou, později bez ní
• sluchové hry - jedná se o hry typu, která hláska nás probudí, osvědčená je hra na ozvěnu (opakování slyšených slov) nebo poslech zvuků (odkud přicházejí), oblíbené jsou hry na poznávání kamaráda dle hlasu
• nápodoba zvuků - představuje opakovat přírodní zvuky a hlasy zvířat, sledujeme postavení mluvidel
• rytmizace říkadel, rozpočítadel a přednes básní


LOGOPEDICKÉ CHVILKY V MATEŘSKÉ ŠKOLE
V mateřské škole logopedické chvilky využíváme při všech činnostech a vzájemně se prolínají se vzdělávacím programem během celého dne.
Řeč má pro vývoj dítěte v budoucím školním prostředí velký význam. Umožňuje myšlení, poznávání a učení. Má dopad na vnímání dítěte druhými a na jeho postavení ve skupině. Řeč také slouží k dorozumívání a utváření sociálních vztahů. Proto v mateřské škole probíhají  v obou třídách s ohledem na věkovou skupinu dětí logopedické chvilky.
Úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku je završením dlouhodobého zrání a učení, které je podmíněno a ovlivněno zejména sociálním prostředím.
Prostřednictvím hrubé motoriky (samostatný pohyb) a jemné motoriky (manipulace s předměty) dítě prozkoumává svět kolem sebe, manipuluje s předměty, experimentuje a vnímá je (vidí, slyší, dotýká se jich) a tím získává zkušenosti. Pro vývoj řeči je také nezastupitelné zrakové a sluchové vnímání.

V rámci logopedických chvilek zařazujeme:
Gymnastiku mluvidel
Vyplázneme a schováme jazyk
Olizování rtů - spodní, dolní, kruhovitě
V ústech vytvořit z jazyka mističku
Dechová cvičení
Foukáme do různých směrů
Foukáme brčkem do papírové kuličky možno i ve dvojicích
Artikulační cvičení
Sluchová cvičení
Rozeznávání nejrůznějších zvuků v okolí
Rozvoj fonematického sluchu
Rytmizace básní, písní a říkadel
Zrakové vnímání a koordinace oka a ruky
Grafomotorická cvičení
Hrubou motoriku
Pohybové hry
Využití herních prvků
Jemnou motoriku
Manipulace se stavebnicemi
Hry s různými materiály (modelína, písek...)


ZDE VÁM NABÍZÍME NÁMĚTY K PROCVIČOVÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH OBLASTECH.
BUDEME RÁDY, KDYŽ TYTO NÁMĚTY VYUŽIJETE I VY DOMA S DĚTMI.


Motorika mluvidel
Pro děti ve věku 3 - 4 roky
Využíváme pouze napodobovacího reflexu.
Neklademe žádné nároky na přesnost nebo rychlost provedení.
Nabízíme je jako doprovod obrázku, divadélka či využijeme při olizování jídla.

  • pohyb jazyka dopředu a dozadu, z pusy ven a zpět - čertík
  • pohyb jazyka z pravého koutku do levého a zpět - ještěrka mává ocáskem
  • pohyb jazykem nahoru a dolů, olíznout si špičku nosu, bradu, horní ret, dolní ret
  • pohyb jazyka do kruhu - olíznout si rty kolem dokola jednou, později i vícekrát (zkoušet na obě strany)
  • pohyb rtů - našpulit rty- dávat pusinku, koukáme olizujeme si prst namočený např. do jogurtu, pískáme
  • pohyb rtů - roztáhnout rty doširoka, úsměv, pejsek cení zuby
  • jazyk se stočí špičkou nahoru a dozadu na patře a rychle se natáhne- zvuk připomíná klapání koňských podkov
  • uvolnit rty a brnkat prstem o dolní ret - brm, brm
  • kloktání (procvičujeme patrohltanový uzávěr)
  • nafouknout obě tváře a prsty "propíchnout" - balónek praskl
  • horními zoubky stahovat jogurt nebo marmeládu z dolního rtu

Pro děti kolem věku 5 let a starší
Cviky předpokládají zvládnutí předchozí skupiny.
Postupně se využívá vědomějšího nácviku, většinou jako součást hry, pohádky.
Postupně se snažíme o rychlejší nebo přesnější provedení.
Pro správnou artikulaci hlásek, zejména TDN a LRŘ

  • pohyb jazyka po dolní a horní alveole - olizovat dáseň těsně za horními a pod dolními zuby, ze strany na stranu - počítáme zoubky, hledáme poslední zoubek...
  • ťukat špičkou jazyka na horní patro - datel klepe, někdo ťuká
  • špička jazyka se opře o horní alveolu a klesne k dolní (už bez pohybu do stran), lezeme na půdu a zase do přízemí, zvedneme nahoru bonbon a pustíme ho rovně dolů...-pohybujeme pouze jazykem a brada by měla být v klidu
  • vibrace volných, k sobě přiložených rtů při výdechu - jako frká koník

Pro správnou artikulaci PBM a FV

  • nafouknout obě tváře a pouštět vzduch po troškách ven přes pevný uzávěr - děda kouří fajfku, mašinka se rozjíždí s pomalu zvyšuje rychlost (PB), popřípadě je možné držet ucpaný nos
  • držet horní zuby proti dolnímu rtu, foukat jako vítr (FÍ)
  • udělat kapříka - vysát vzduch z tváří - vmáčknou je, rty tvoří osmičku

Pro správnou artikulaci zejména CSZ, ČŠŽ, ŤĎŇ

  • přitisknout špičku jazyka za dolní zuby a trochu otvírat a zavírat pusu - klíče dáme do zámku, otevřeme a zavřeme dveře
  • roztáhnout jazyk do placičky a okrajem ho přitisknout ke všem dolním zubům
  • zvednout okraje jazyka nahoru - mistička, rulička
  • špičkou jazyka jet po horním patře zezadu dopředu a zastavit se na ploše zubů - nevypláznout

 

 

O školce

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Jasný měsíc v dubnu škodí květu stromů.

Pranostika na akt. den

Při svatém Vojtěchu dělává trn květem útěchu.

Svátek

Svátek má Vojtěch

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Světový den knihy a autorských práv

Zítra má svátek Jiří

Státní svátky a významné dny na zítřek:

  • Světový den laboratorních zvířat
  • Mezinárodní den skautů a skautek
Mateřská škola Stonožka Struhařov Mateřská škola Stonožka Struhařov

nahoru